Ledtrådar till förändrade konsumtionsmönster när hushållens plånböcker minskar i historisk data
Hur påverkades Din bransch under 90-talskrisen då den reala disponibla inkomsten för hushållen minskade likt den trend vi ser nu och vilka lärdomar kan dras utifrån hur hushållen valde att omfördela sin konsumtion då?
Sett till hushållens disponibla inkomst* får vi backa till 90-talskrisen för att hitta en period som kan liknas den vi står inför nu med inflation som överstiger löneökningar och vikande värdering av sparande i fastigheter. Vill du läsa mer om denna utveckling kan du göra det här. Än mer intressant blir jämförelsen när vi drar av kostnader för bostad (inkl. ränta, uppvärmning) och livsmedel som är betydande poster alla hushåll behöver bära från hushållens totala disponibla inkomst . Grafen blir talande.
Baserat på data från SCB har jag gjort en sammanställning av hur hushållen historiskt har ändrat sina konsumtionsmönster. Vilka kategorier valde hushållen att fortsatt konsumera inom? Vilka skar man ner mest inom? I grafen ovan exemplifieras branschdata med utvecklingen inom kategorin kläder (enligt COICOP-klassificering, fasta priser 2021) men här kan en hel del skräddarsys för att få insikter från historisk utveckling.
Ser man till kategoriernas utveckling mer i närtid kan man också se att vissa kategorier varierar mer mellan åren än andra vilket också kan indikera vad hushållen enklare kan välja bort respektive behöver forsätta handla.
Vill du ta del av denna typ av insikter (inklusive underlag) för att bygga vidare era modeller för framtidsscenarion eller underbygga viktiga beslut så hör dig till mig på markus@insiktsmaskineriet.se. Passa även på att gå in på denna länk och anmäl dig till nätverket för löpande uppdateringar och insikter.
*utifrån nationalräkenskaperna, justerat med inflation mätt som KPI. Använd dataserie på årsbasis från SCB sträcker sig fram till 2020 varför grafen inte innefattar utvecklingen sista två åren. Månadsindikator för hushållens konsumtion efter ändamål finns dock uppdaterad för 2022.