Trappan

Alla bolag är på en resa, vissa är väldigt tydliga med vilken denna resa är medan andra kämpar med att förtydliga den. Gemensamt är denna resa allt-som-oftast handlar om att förflytta sig inom ett visst antal områden, må det vara inom Supply Chain, CRM, Tech, Finance eller annat område. Har bolaget en tydlig strategi är det också enklare att säga inom vilket områden som förflyttningen är viktigast att lyckas med.

Som ansvarig för ett område behöver man alltid hålla sig ajour med var man befinner sig och vad nästa steg skulle vara. Här kommer analogin med trappan in. Håll koll på vilket trappsteg du står på, vilket nästa steg är, vad det skulle ge för effekter att ta steget och vad som krävs för att ta klivet.

Med det sagt är det inte alltid rätt att ta nästa steg. Kanske krävs större kundbas för att motivera investeringar i nästa stegs CRM? Kanske har ni en logistikverksamhet som redan är kostnadseffektiv vid de volymer bolaget ser framför sig under kommande år?

Oaktat behöver dessa trappsteg identifieras och kvantifieras för att kunna möjliggöra en effektiv och insiktsfull strategi- och affärsplansprocess.

…och tillhör du dem som tror att ni redan står på översta trappsteget så är mitt tips att du tolkar det som att det nu är hög tid att börja leta efter nästa steg - för det finns där.

Hör av dig så hittar vi rätt kontakter på andra bolag som gjort den resa du har framför dig!

Previous
Previous

Follow-the-money

Next
Next

Interimuppdrag