Är ditt bolag en vinnare eller försvinnare?

Sedan Rysslands invasion av Ukraina den 24e februari ifjol har retail-bolag arbetat med att försöka förstå påverkan på ekonomin, konsumtionen och i slutändan det egna bolaget. Denna händelse inträffar i nära anslutning till att svenska samhället öppnats upp efter Covid-pandemin och handeln precis börjat ana hur denna återgång skulle se ut. Utöver den humanitära tragedi som utspelar sig i och omkring slagfälten, har kriget gett tydliga ringar på vattnet, eller snarare svallvågor. I Sverige har vi en energikris, skenande inflation, högre räntor än vad vi vant oss vid under det senaste decenniet, en bostadsmarknad och aktiemarknad där luften går ur och en krona som försvagats kraftigt med ökad importerad inflation som följd. Detta gör sammantaget att hushållens konsumtion tvingas flyttas från vissa nice-to-have kategorier till andra must-have kategorier (exempelvis räntor, uppvärmning, mat). Till detta äventyras också låneutrymmet för många som tidigare nyttjat värdet i boendet för att finansiera investeringar i hemmet och i viss utsträckning konsumtion.

Vi ska också räkna med att det blir sämre innan det blir bättre. Importerad inflation, inhemsk inflation sprungen ur lönerörelsen, styrräntan och valutakursen leker katt och råtta samtidigt som internationell instabilitet ligger som en våt filt över arbetet. Balansgången är svår. Sysselsättningsgraden är fortsatt hög per november månad 2022 men med en behövlig avkylning av ekonomin kommer också fler varsel. En krona som försvagas stärker kortsiktigt exportnäringen som betydande motor för svensk ekonomi men hushållens försämrade köpkraft kommer slå hårt mot svensk handel och svensk ekonomi i stort. Sverige går in i en lågkonjunktur 2023 med negativ BNP-tillväxt. Att döma av konjunktursinstitutets stämningsindikatorer per bransch är det just detaljhandeln (och i mindre utstäckning tjänstesektorn) som visar på siffror i linje med pandemin 2020 och finanskrisen 2008/09. Hushållens framtidsutsikter är bottenlåga.

På kort sikt är utmaningarna betydande för många bolag inom retail i Sverige. Att möta en minskande konsumentmarknad samtidigt som kostnader för lokal och personal ökar sätter hård press på lönsamheten och i förlängningen också finansieringen av affären. Att kronan försvagas ställer också till utmaningar för inköpen, vilka inom handeln oftast är förknippade med import.

Så hur tänker ni som bolag? Är strategin att krypa in i sköldpaddans skal och nyttja krigskassan för att komma igenom dessa utmanande tider? Är strategin att investera i möjligheter som öppnar upp sig för att ta marknadsandelar för tillväxt inom befintliga eller till och med nya segment? Har ni dialogen kring samarbeten utanför bolagets gränser för skapa tillväxt trots avtagande marknad eller nyttja resurser effektivare? Är det några av er där ute som har den där jobbiga känslan i magen att ni inte är välpositionerade nog att klara en längre tid utan tillväxt på marknaden i kombination med kostnadsökningarna vi ser?

Den här typen av frågor har jag arbetat med inom retail de senaste nästan sex åren som strategi- & affärsutvecklingschef i ledningsgruppen på NetOnNet. De metoder jag byggt upp och anammat för att skapa nya insikter tar jag nu med mig i Insiktsmaskineriet. Så, upplever du att era diskussioner går i samma gamla hjulspår, att gamla sanningar inte ifrågasätts eller att ni behöver en second opinion och “utifrån-in insikter” så hör av er till mig på Insiktsmaskineriet.

Detta är första av en serie löpande uppdateringar och tankar jag ämnar dela med mig av. Vill ni få ett mail när jag släpper nya tankar, insikter och funderingar så gå in på insiktsmaskineriet.se och signa upp med namn och mail-adress!

Previous
Previous

Har du vad som krävs för att räkna in effekter av inflation, ränta och el?